Pod lupom: Rikošet izazvan odlukom Ferarija i jedina ispravna odluka Lorensa Strola

Kada je 11. maja Ferari zvanično objavio da će Sebastijan Fetel napustiti tim na kraju sezone, poslije pet godina zajedničke saradnje, krenuo je svojevrsni vozački rikošet u svijetu Formule 1.

Između 2019. i 2020. godine, desile su se samo dvije vozačke promjene. Nikolas Latifi je u Vilijamsu zamijenio Roberta Kubicu, dok je Esteban Okon naslijedio Nika Hulkenberga u Renou. Nakon objave Ferarija da Fetel ne ostaje u Maranelu, prvo pitanje koje se postavilo je bilo vezano za nasljednika četvorostrukog svjetskog šampiona. U 21. vijeku se nije dešavalo da najpopularnija ekipa u Formuli 1 nema svjetskog šampiona u svojim redovima, osim 2007. godine. Početak novog milenijuma je obilježio Mihael Šumaher, dok je Kimi Raikonen pomenute 2007. u svojoj debitantskoj sezoni donio posljednji šampionski naslov Ferariju. Finca je 2010. godine naslijedio Fernando Alonso, a kada je Španac “podbacio” u misiji osvajanja titule sa italijanskom ekipom, stigao je Sebastijan Fetel. Međutim pet godina kasnije, ni Nijemac nije uspio da opravda očekivanja.

Ako je “modus operandi” Ferarija u 21. vijeku bio potpuno jasan do sada, onda je jedini legitiman kandidat da naslijedi Fetela bio Luis Hamilton. Već godinama se spekuliše da bi dolazak Britanca u Ferari bio realan naredni korak u njegovoj karijeri, ali Hamilton je na putu da sa Mercedesom osvoji novu titulu, sedmu ukupno, pa nema nekog naročitog smisla da mijenja šampionski bolid. Opcije na tržištu su bile povratak Alonsa ili izbor između Danijela Rikarda i Karlosa Sainca. Iako je Australijanac bio viđen u “crvenom” bolidu, šefovi su se odlučili za Sainca. Odluka koja je izazvala mnoge polemike i diskusije u svijetu moto sporta, a kvalitetnih argumenata i za i protiv ima pregršt.

sainz
Printscreen

Sainc je karijeru u Formuli 1 započeo 2015. godine u Toro Rosu, a nakon nepune tri sezone u razvojnom timu Red Bula, prešao je u redove Renoa. Francuska ekipa se na kraju 2018. godine “zahvalila” Špancu na saradnji kako bi napravili prostor za dolazak Rikarda, ali Sainc je narednu godinu u Meklarenu odvezao iznad svih očekivanja. Godinu je završio na šestom mjestu u ukupnom plasmanu sa 96 bodova, ispred Pjera Gaslija i Aleksa Albona, dva vozača koje je Red Bul rotirao tokom 2019. Koliko je Saincova sezona bila perfektna, dovoljno govori podatak da je prvi sljedeći vozač bio čak 42 poena iza njega. Naravno, ako ne računamo vozače koji su tokom godine vozili za Red Bul.

Pored savršene sezone u Meklarenu, argumenti za dolazak Sainca su se najviše odnosili na to da Ferari kao prvog vozača vidi Šarla Leklera i da je “sigurnija” opcija dovođenje nekoga ko bi na stazi trebalo da bude sporiji od vozača iz Monaka, a opet konkurentan za postolja i pobjede. Eventualni dolazak Rikarda je mogao značiti potencijalne sukobe, s obzirom da je Australijanac napustio Red Bul zbog neslaganja sa Maksom Verstapenom, a odlazak Fetela je direktno uzrokovan lošim odnosom na stazi između njega i mladog Leklera. Sa druge strane, Sainc u karijeri nema niti jednu pobjedu, pa je pitanje da li će biti u stanju da opravda velika očekivanja italijanske ekipe. Na ruku mu svakako ide užasna tekuća sezona Ferarija, pa je utisak da gore od ovoga u budućnosti ne može.

GettyImages 1254396712
Foto: GettyImages

Nije prošlo ni par sati od promocije Sainca u Ferariju, a Meklaren je već objavio kako Rikardo prelazi iz Renoa u njihovu ekipu. Ako se može reći da je odlazak Fetela bio šokantan, onda je prelazak Rikarda iz francuskog u britanski tim bio spektakularno iznenađenje. Nije tajna da se Meklaren interesovao za ovog vozača godinama, ali Reno je Australijanca vidio kao lidera njihovog projekta i njegova odluka da napusti tim iz Enstona je bila ozbiljan šamar u njihovoj namjeri da se vrate u sam vrh karavana.

U trenutku kada je Sainc prešao u Ferari, a Rikardo u Meklaren, otvorene pozicije u “kvalitetnijim” ekipama za 2021. godinu su bile u Mercedesu, Red Bulu i Renou. Svi svjetski mediji su počeli da maštaju o vozačkoj postavi Fetel-Hamilton u najboljem timu današnjice, međutim Toto Volf i čelni ljudi Mercedesa su veoma brzo otklonili dileme i stavili svima do znanja da će Valteri Botas ostati u njemačkoj ekipi i naredne godine. Vrata povratka u Red Bul je zatvorio Helmut Marko, pa je Reno ostao kao jedina opcija koja ima smisla.

Između maja i jula, mjesto u Renou je bilo sfera interesovanja nekolicine vozača. Pored Fetela, pominjali su se najviše Alonso i Hulkenberg, dok su potencijalni kandidati bili i mladi vozači Kristijan Lungard i Guanju Žu. Činilo se da je Reno posljednja šansa da četvorostrukog šampiona sa Red Bulom gledamo u Formuli 1 naredne godine, ali francuska ekipa je odlučila drugačije. Povratak Alonsa, najuspješnijeg vozača u istoriji Renoa je objavljen 8. jula. Iako je tada djelovalo da je prijevremena penzija jedina solucija za Fetela, upravo je Alonso na svojoj promociji kroz redove “provukao” rečenicu da je razgovarao i sa Rejsing pointom, a u tvitu sa svog privatnog naloga je najavio ono što će desiti dva mjeseca kasnije.

Problem sa Rejsing pointom je bio u tome što je Serhio Perez produžio ugovor sa ovom ekipom do 2022. godine, a prvi čovjek tima Lorens Strol je ekipu kupio kako bi njegov sin Lens Strol dobio konkurentan bolid. Kada se ova dva podatka stave na papir, jasno je da prostora za novog vozača nije bilo. Ipak, Formula 1 ne bi bio biznis kakav jeste da je sve tako kristalno. Poslije Alonsove izjave, mediji su počeli da sele Fetela u Aston Martin (zvanično ime Rejsing pointa od 2021. godine), spominjajući razne klauzule u ugovoru Meksikanca. Saga je trajala dva mjeseca, “javna tajna” je bila da će Perez biti otpušten, što se na kraju ozvaničilo 10. septembra. Iako je posljednjih par godina jedan od najboljih vozača na gridu, Meksikanac je postao “višak” spletom okolnosti.

Odlazak Sebastijana Fetela iz Ferarija, prelazak Danijela Rikarda iz Renoa u Meklaren, povratak Fernanda Alonsa… “Pijaca” kakva dugo nije viđena u najbržem “svjetskom cirkusu”. Sama sezona koja je počela sa velikim kašnjenjem zbog virusa korona je pala u treći plan. Hamilton je već sada utabao put ka sedmoj vozačkoj tituli, a ukoliko ne bude iznenađenja, u decembru 2021. godine će prestići legendarnog Mihaela Šumahera po broju šampionskih naslova i postati zvanično najtrofejniji vozač svih vremena.

Za manje upućene, postavlja se pitanje čemu tolika drama onda ako su Mercedes i Hamilton nezaustavljivi? Formula 1 je odlučila da drastično promijeni pravila od 2022. godine sa ciljem da legalno “zaustavi” dominaciju Mercedesa koja je uništila zanimljivost na stazi. Ferari, Red Bul, Reno, Meklaren, Aston Martin… Svi maštaju o tome da će se 2022. godine boriti za pobjede i eventualnu šampionsku titulu. Alonso se vratio samo iz tog razloga, Fetel takođe vidi svoju posljednju šansu, a Rikardo je procijenio da će Meklaren imati veće šanse od Renoa za dvije godine. Glavni trik je u tome da će za pravljenje bolida za 2022. godinu svi timovi imati približno jednaka sredstva na raspolaganju, što do sada nije bio slučaj kada su Mercedes i Ferari trošili po pet puta više od nekih drugih timova.

alonso
Foto: GettyImages

“Surovost” Rejsing pointa prema Perezu je postala glavna tema posljednjih nekoliko dana. Meksikanac je novcem svojih sponzora spasio ekipu od gašenja u jednom trenutku, a kao zahvalnost je dobio ispisnicu iako je na stazi puno bolji vozač od Strola mlađeg. Ne samo da je u direktnom duelu bio drastično bolji od Kanađanina prošle godine, nego je stekao reputaciju jednog od najboljih u čitavom karavanom kada je u pitanju izvlačenje maksimuma iz onoga što ima na raspolaganju. Kada se na sve to doda i krajnje upitna forma Fetela posljednjih godina, nameće se pitanje da li je Fetel uopšte bolji vozač od Pereza u ovom trenutku i da li je potez Lorensa Strola ispravan?

Ako se može reći da je odluka Ferarija imala smisla zbog loših odnosa na relaciji Lekler-Fetel, kao i želji da Monačanin bude novo lice ekipe, ako se može reći da je Rikardo iskoristio priliku da Reno zamijeni boljim timom po njegovom mišljenju i ako se može reći da je odluka Renoa da izabere Alonsa ispred Fetela ispravna zbog istorije koju francuska ekipa i Španac imaju, onda se mora poštovati i odluka Lorensa Strol da naslovno lice Aston Martina bude Sebastijan Fetel, a ne njegov sin ili Serhio Perez.

Formula 1 je enorman biznis prije svega i to je jasno svakome ko je ikada proveo makar par mjeseci uz ovaj sport. Glavni sponzor Pereza, jedan od najbogatijih ljudi današnjice Karlos Slim je mogao da plati dodatno za mjesto svom štićeniku, ali koliko god bi Meksikanac platio, to opet ne bi ispunilo ono što su Aston Martin i Lorens Strol zamislili. Novi brend u Formuli 1, koji pri tome teži da bude u vrhu ovog sporta, nikako ne može da jednako da “izreklamira” Perez u poređenju sa Fetelom.

Četvorostruki svjetski šampion sa sobom donosi ogromnu fan bazu i stavlja neuporedivo veći fokus javnosti na tim nego što bi to bio slučaj sa Perezom. Samo Fetelovo ime je brend za sebe, a to je ono što je “novoj ekipi” prijeko potrebno na početku. Šampionsko iskustvo Nijemca će biti od enormnog značaja u razvoju bolida za 2022. godinu, a to se nikako ne smije zanemariti. Uostalom, prilikom povratka Alonsa, Reno se vodio istom računicom. Šamar koji im je uputio Rikardo nikako nije mogao biti “ispran” dovođenjem vozača slabije reputacije od Australijanca, tako da opcije u vidu Hulkenberga, Botasa, Lundgarda ili Žua nisu bile ni razmatrane.

fetel
Printscreen

Što se tiče Pereza, njegova pozicija u Formuli 1 ne bi smjela biti upitna. Odlazak iz ekipe koja bi trebala redovno da se bori za postolja u bližoj budućnosti svakako boli, ali nova pravila u 2022. godini bi mogla biti od pomoći. U ovom trenutku se čini da je Has naredna destinacija, s obzirom da je američka ekipa imala finansijske probleme, a meksički novac bi drastično popravio situaciju. Ne treba isključiti ni mogućnost odlaska u Red Bul, mada to ne bi bilo karakteristično za austrijski tim. Forma mladog Albona je daleko od savršene, ali čini se da bi povratak Gaslija bio realniji od eventualnog dovođenja Pereza iako bi se većina složila da je Meksikanac dosta bolji vozač od obojice. Treća opcija je Alfa Romeo, međutim ta solucija isključivo zavisi od toga da li će Kimi Raikonen na kraju godine otići u penziju ili ne.

Što se tiče same budućnosti Formule 1, pravo čudo bi trebalo da se desi pa da Luis Hamilton na kraju 2021. godine ne bude najtrofejniji vozač svih vremena. Primjena većine novih pravila je zbog virusa korona prolongirana na 2022. godinu što je možda i bolje jer će timovi “de facto” od nule da slažu bolide, što ne bi bio slučaj da su sva pravila krenula sa primjenom od sljedeće sezone. Sa sličnom količinom novca na raspolaganju, svi se nadaju da bi mogli ugroziti Mercedes, a nekako je utisak da svi misle da će se to i desiti. Njemačka ekipa je u prethodnih šest godina pokazala da je najmanje tri koraka ispred svih i dok je utisak da se svi nadaju da njihova era “prestane sama od sebe” 2022. godine, Mercedes naporno radi i potpuno spreman dočekuje sve promjene.

Piše: Miroslav Dragoljević

Postavi odgovor